Sunday, April 7, 2013

Voedselfraude

Je zou denken dat voedsel bestemd is om de mens en het dier te voeden, in acht nemende dat het dier zelf vaak tot voedsel dient en de mens bij tijd en wijle ook opgepeuzeld dreigt te worden, zoals bijvoorbeeld in Hans en Grietje. Maar niets is minder waar.
   Voedsel wordt gebruikt om oneerlijke winsten te maken door de consument knollen voor citroenen te verkopen, in figuurlijke zin dan, want in werkelijkheid wordt paardenvlees in pastasaus en varkensvlees in lamsshoarma verkocht.
   “Lekker toch,” zegt Mahboobe uit Mali, die krom loopt van de honger, maar daar hebben wij het nu niet over. Wij hebben het over voedselfraude en die moet hard aangepakt worden, vinden de Nederlandse politici. Lekker of niet, de consument moet vertrouwen hebben in het voedsel dat hij koopt. Als men paardenvlees door de pasta draait, moet de consument dat weten en als je varkensvlees slijt voor lamsvlees, dan moet je met goed fatsoen Ali daarvan op de hoogte stellen.
   “Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat het voedsel dat op hun bord ligt ook daadwerkelijk datgene is wat er op het etiket vermeld staat,” zegt Jesse Klaver van, even spieken, GroenLinks. Ik zou zeggen, plak een errata op het etiket.
   Professor Tiny van Boekel van de Universiteit van Wageningen stelt ons gerust, voedselfraude is van alle tijden. Paardenvlees dat verkocht wordt als rundvlees, biologische eieren die niets biologisch hebben, halalvlees dat niet echt halal is. Eerlijk gezegd, ik zou niet weten hoe ik aan de buitenkant kan zien of een ei biologisch is of dat een lap vlees halal is. Ik zou er met mijn grote voeten instinken.
   Maar de professor heeft gelijk, voedselfraude is van alle tijden. Ik kan mij nog herinneren dat toen ik op het Radulphus College zat, een Chinees restaurant daar in de buurt gesloten werd door de autoriteiten, omdat zij kattenvlees verkochten aan satéstokjes. En wij kochten elke middag een portie saté ku batata voor een gulden bij die goede man, met extra veel saus.  
   Nu leert de waarschijnlijkheidsleer dat als eentje het doet, de kans groot is dat er nog meer zijn die het doen. Ik bedoel chinezen die kattenvlees verkopen aan satéstokjes. Wie kan deze redenering doortrekken? Wat zegt u? De verhalen zijn verzonnen, er zijn niet genoeg katten op Curaçao?
   Meer fantasie had een Zaandammer afkomstig uit Suriname die het over een andere boeg gooide, hij verstopte cocaïne in zoute vis. Hij werd aangehouden op Schiphol omdat hij zich verdacht gedroeg.
   Wat als die arme man niet was opgepakt? Ziet u het al voor u? Het hele gezelschap zit aan tafel te genieten van een heerlijke moksi alesi met zoute vis en kousenband, veel peper, en plotseling: wam! Oma’s grijze haren gaan stijl overeind staan en zij tuimelt achterover van haar stoel. Oom Henk springt plotseling op en sjouwt Tante Lies mee. De twee beginnen te zingen en te dansen: “Als hier een pot met bonen staat en daar een pot met brie. Dan laat ik brie en bonen staan en dans ik met Marie.” Mi Gado.
   Minder sympathiek zijn de gasten die scheermesjes hadden verstopt in donuts om zo zichzelf te verwonden en de fabrikant te claimen. Hoe ziek kun je zijn? Het erge van de zaak is dat zij de donuts aan andere mensen gegeven hadden, die zich wel verwond hadden. Is er een psychiater in de zaal?
   Nog steeds pesticide in Europees voedsel, kopt de krant. In voedsel op de Europese markt zit nog steeds pesticiden. Die komen het vaakst voor in haver, sla en aardbeien. Het is maar dat u het weet, u proeft er niets van.
   En hoe zit het met het magnesium in uw voedsel of hebt u zin in een hartaanval? U moet het zelf weten.
   Zo, nu lust ik best een lekker broodje aap.       

No comments: