Thursday, August 21, 2008

Churandy Martina



LUISTER:
Churandy kore bai ...

KIJK:

1 comment:

Anonymous said...

toen ik het nieuws voor het eerst hoorde kon ik het net als ieder ander niet geloven. daarna wou ik met eigen ogen zien waar het fout ging. het was inderdaad niet duidelijk te zien vanwege alle strepen die door elkaar liepen. gisteren pas kreeg ik een foto te zien waarop duidelijk te zien is dat hij op de streep stapte. op dat moment kon ik MIJN conclusie trekken dat diskwalificatie terecht is volgens de regels. en in plaats van 'aan te vallen' probeer dan tenminste de regels veranderd zien te krijgen. het heeft geen zin om vingers naar elkaar te wijzen en het beleid te laten zoals het is. wil je verandering dan moet je hogerop gaan. maar ja, wie durft het aan? met woorden gooien is makkelijker dan echte actie ondernemen.
waar ik moeite mee heb is de reactiestroom die daarna kwam van Antillianen. de negatieve energie maakt me moe. ik vind het te ver gaan om te zeggen dat Amerika iets tegen Curacao heeft, dat ze oneerlijk en onsportief zijn. om te zeggen dat ook beeldmanipulatie in het spel is vind ik ook te ver gaan. dat kan makkelijk ontdekt worden. Amerika heeft gewoon gebruikt gemaakt van het recht wat ze hebben om een klacht in te dienen. en ja, op een gegeven moment moest de delegatie van Curacao ook toegeven dat het waar is. eenmaal bekomen van de teleurstelling moet vooruit gekeken worden.
mijn conclusie? 1. Churandy, sowieso ben je nummer 1, ten eerste omdat je keihard hebt gewerkt om zo ver te komen en dat verdient respect. ten tweede omdat je snel bent en Curacao op de kaart zet. zoals ik je met trots de vlag had zien dragen, zo trots moet je blijven op wat je hebt bereikt. blijf keihard werken om Het Grote Goud (= je doorzettingsvermogen en discipline) te houden. dat is veel belangrijker en waardevoller dan zo'n grote zware medaille om je nek :-); 2. gebruik deze opname om van te leren. Curacao heeft veel jonge kinderen die inspiratie halen uit Churandy. laat ze de opname zien zodat ze daarvan leren en de sporter worden die ze moeten zijn. geen kopie van jou, maar een originele die veel van jou heeft geleerd; 3. laat de festiviteiten gewoon doorgaan. laat positieve energie over Curacao gaan; 4. Churandy geeft zelf toe in het interview dat zijn sterke punt niet de bochten zijn. laat dit een les zijn om gefocust te blijven de volgende keren; 5. wat betreft de tambu, geweldig dat het zo snel geproduceerd werd. een ander talent waar we trots op moeten zijn. maar weer, een negatieve toon erin over onrechtvaardigheid. dat is jammer.
als laatste wil ik zeggen: ik heb gehuild toen ik Churandy zo verslagen zag. dat wens je niemand die zo keihard heeft gewerkt. er is een tijd van verdriet en een tijd van vreugde. ga ff door die verdriet heen om sterker uit te komen. en jongen, luister naar je vader! :-)